Subscribe News Feed Subscribe Comments

Pengasas PSSGM

Pengasas PSSGM
Dato' Meor Abdul Rahman
"Segayong, sekendi, seperigi, seperminum, sejalan, sejadi, sedarah. Sedaging, sepaduan berinti kembali bersatu setelah penyusunan dapat diaturkan demi untuk kejayaan"

PSSGM Maktab Rendah Sains Mara Pasir Salak

Gelanggang Utama:
Dewan Besar Maktab Rendah Sains Mara Pasir Salak
Hari: Jumaat
Waktu: 3.00 - 6.00 petang
Gurulatih Utama: Cikgu Mohd Amin Hamzah
Imam Gelanggang: Cikgu Nazri Zakaria
Khalifah Muda: Cikgu Ahmad Fuad Hashim

Kepada semua ahli-ahli PSSGM Maktab Rendah Sains Mara Pasir Salak yang mempunyai idea, artikel atau candangan untuk diterbitkan sila hubungi:

Nazirul Izzat Syafiq B. Mohd Isa
017-5401954
05-6414626
nazirysha_lovely@yahoo.com.my
gangster_alim@yahoo.com.my

" Abang Nazirul, jom sembang pasal silat nak?? "

Abang Nazirul


Datang pula sekumpulan pelajar Form 1 ke bilik saya untuk bertanya.. Demi memperkasakan gayong di maktab, pergilah juga.. Memang tak tidur malam dibuatnya.. Macam-macam soalan yang diajukan.. Jenuh pula nak dijawab.. Teruja betul budak-budak ni dengan silat.. Itula yang kita harapkan kepada generasi muda yang bakal mewarisi silat melayu.. Macam-macam juga persoalan dan pandangan mereka tentang silat.. Ada juga yang memberitahu bapa saudaranya meninggal dunia kerana belajar silat.. Betul ke?? Tak penah dengarla.. Ada juga antara mereka yang menunjukkan buah.. Betul ke itu buah gayong?? Tak pernah diajar pun.. Nampak macam pelik je.. Meh sini kita test.. Baru rasa sakit ke tak.. Bila dah kena, baru terdiam.. Best??.. Nak lagi??.. Masing-masing membisu.. Tiba-tiba terdengar satu persoalan lagi.. " Abang, kalau silat lawan martial art lain siapa lagi hebat?? Siapa yang menang?? Bergantunglah dengan pandangan masing-masing.. Setiap seni pertahankan diri, ada kelebihan masing-masing.. Tapi bila belajar silat, boleh dikira merangkumi semuanya.. Silat ada kuncian, elakan, tangkapan, buah tapak dan seni seperti cindai, berlian dan yoi.. Apa tu?? Kalau nak tahu, belajarlah.. Pernah dengar cerita Arwah Dato' Meor lawan Bruce Lee?? Tahu siapa yang menang?? Tahu apa jadi dengan Bruce Lee?? Tahu macam mana Arwah Dato' Meor menyerang?? Kalau nak tahu, carilah sendiri.. Sedar tak sedar, dah pukul 3 pagi.. Nasib baikla malam Sabtu.. Jadi, saya harap semangat anda semua untuk mempelajari silat tidak luntur.. Belajar memangla sakit.. Tapi itula yang best.. Tak salah kalau nak join martial art yang lain.. Tapi sebagai orang Melayu, kenapa kita tidak mewarisinya?? Fikir-fikirkanlah.. Insya Allah dibuka pintu hati..
 
TNB | Distributed by Deluxe Templates